Waarom Marketing & Communicatie en HR moeten samenwerken

Als merkstrateeg ‘roep’ ik het al heel veel jaren: een sterk merk begint intern. Je hebt als organisatie helemaal niets aan een mooie huisstijl en ‘state of the art’ communicatiekanalen als de gecreëerde verwachtingen niet worden waargemaakt. Ieder contactmoment is bepalend voor de reputatie van een merk en de loyaliteit van klanten. Ook in een digitaliserende wereld, zullen veel contactmomenten nog steeds bestaan uit persoonlijke contacten tussen klant en medewerkers.

Internal Branding als randvoorwaarde voor succes!

De beste ambassadeurs van je organisatie zijn je medewerkers. Met behulp van internal branding kunnen medewerkers de identiteit van je organisatie extern uitdragen én versterken.

Wanneer de daadwerkelijke identiteit van een organisatie gelijk is aan de gewenste identiteit leidt dit tot de gewenste reputatie. Dat wil zeggen: medewerkers maken in hun gedrag waar wat je als merk belooft. Er zijn twee manieren van internal branding:

  • Outside-in: vertaal het externe merk naar binnen
  • Inside-out: bouw het externe merk op vanuit de interne organisatie.

De tweede manier heeft mijn voorkeur, omdat het merk dan echt wordt gedragen door de identiteit en de kernwaarden van je bedrijf. 

Medewerkers als belangrijkste ambassadeurs

Internal branding heeft een geloofwaardig en krachtig effect. Medewerkers zijn het gezicht van je organisatie. Ze zijn potentiële promotors en vormen het fundament van een reputatie. Online én offline, 24/7. Daarnaast is de kans op samenwerking en cross-selling veel groter als alle medewerkers weten waar je als organisatie trots op bent en wat de organisatie uniek maakt. Dit geldt overigens voor alle type organisaties: van commerciële dienstverlening tot zorgaanbieders.

Medwerkers maken een organisatie en concretiseren de belofte van een dienst of product. Ze zijn het eerste aanspreekpunt voor klanten. Daarnaast delen ze eigen ervaringen in hun sociale kring. Aan de andere kant staat dat tevreden en trotse medewerkers zich graag inzetten en een schepje bovenop hun prestaties gooien. Dit vertaalt zich naar het succes van een organisatie.
Let er dus op dat als het binnen een organisatie niet goed verloopt, dit ook door je medewerkers wordt gedeeld.

 Marketing, Communicatie en HR moeten meer samenwerken 

 Medewerkers zijn vaak een vergeten doelgroep, terwijl organisaties er veel baat bij hebben om dit te veranderen. Wanneer klanten een positieve werksfeer voelen, stijgt de omzet en de winst. Daarnaast spelen tevreden medewerkers ook een belangrijke rol bij het werven van nieuw personeel.

Om deze reden is het belangrijk dat Marketing & Communicatie nauw samenwerken met HR.

Interesse is een gesprek hierover? Stuur mij dan een mail: tim@tmrmarketing.nlof bel me: 06 31976336

Andere publicaties:

Lang leve de revolutie

LANG LEVE DE REVOLUTIE! Er is al enige tijd een alles veranderende revolutie gaande veroorzaakt door het sterke verlangen naar transparante en menselijke organisaties waar je als klant en werknemer als gelijke wordt beschouwd. Organisaties die alleen maar op zenden...

Hoe Marketing & Communicatie effectiever kan worden

Hoe Marketing & Communicatie in 2019 nog beter kan worden ingezet (praktische tips en advies). 2019 is in zicht en praktisch alle organisaties (profit en non-profit) zijn ongetwijfeld al bijna klaar met de jaarplannen voor 2019. De organisatiebrede ambities op...

Van marketingstrategie naar realisatie doelstellingen

Van marketingstrategie naar realisatie doelstellingen Lessons learned door een interim marketingstrateeg Vanwege mijn gecombineerde expertise Brand Marketing en Digital Marketing, word ik vaak ingehuurd om te helpen bij het ontwikkelen en realiseren van een (online)...

Customer & Brand loyalty: lessons learned

Customer & Brand loyalty: lessons learned Ik ben inmiddels al bijna 30 jaar getuige en onderdeel van de evolutie van marketing- merkstrategie en ik deel graag mijn ervaringen met, en visie op, de toegevoegde waarde van marketing. Dit keer wil mijn ‘lessons...

Maak van een sollicitant een klant

Customer & Candidate Experience is waar nieuwe kansen liggen voor omzetbehoud en groei (visie en case). Iedereen roept het al jaren: “De klant is Koning”. Maar nu is de klant ook écht koning. Klanten eisen een goede klantbeleving en worden pas echt enthousiast als...

Sterk merk voor zorgaanbieders nodig!

Waarom zorgaanbieders ook aan een sterk merk moeten werken. Een sterk merk in de gezondheidszorg  Zorgaanbieders krijgen door toenemende marktwerking steeds meer te maken met concurrentie. Patiënten en verwijzers krijgen steeds meer keuzevrijheid en bepalen zelf voor...

De beste klantbeleving!

And the winner is: CitizenM Rotterdam! Over stroopwafels, bitterballen en de beste klantbeleving Ik ben ervan overtuigd dat een goede klantbeleving de belangrijkste voorwaarde is voor het realiseren van commercieel succes. De kwaliteit van een product of dienst kan...

Digital Marketing voor zorgaanbieders

Er is al enige tijd een alles veranderende revolutie gaande veroorzaakt door het sterke verlangen naar transparante en menselijke organisaties waar je als klant en werknemer als gelijke wordt beschouwd. Organisaties die alleen maar op zenden staan en denken dat zij...