LANG LEVE DE REVOLUTIE!

Er is al enige tijd een alles veranderende revolutie gaande veroorzaakt door het sterke verlangen naar transparante en menselijke organisaties waar je als klant en werknemer als gelijke wordt beschouwd. Organisaties die alleen maar op zenden staan en denken dat zij vanuit een machtspositie op een directieve en arrogante wijze kunnen omgaan met klanten en personeel naderen het einde van hun bestaan.

Social Media en online beoordelingssites zoals Zoover en TripAdvisor vormden de start van deze revolutie maar de meest belangrijke aanjager en motor is niet de technologie of sneller en overal toegankelijk internet maar de mens zelf. Mensen zijn mondiger dan ooit en eisen van werkgevers en leveranciers dat zij serieus genomen worden en als gelijkwaardige partner gezien worden.

Werknemers willen graag meedenken en kennis (content) delen maar doen dat alleen als dit wordt gestimuleerd en gefaciliteerd. Organisaties met interne afdelingen die als afgesloten ‘silo’s’ geen kennis met elkaar delen zullen uiteindelijk sneuvelen omdat zij niet in staat zijn om de aanwezige kennis te kapitaliseren en in te zetten voor innovatie en het meegroeien met marktontwikkelingen. Dit is precies waar het bij Social Business over gaat: het opheffen van interne silo’s, het faciliteren en stimuleren van kennisdeling en vervolgens deze kennis weer inzetten om de klanten beter te bedienen.

Prospects en klanten willen ook graag meedenken en ervaringen delen met producenten en leveranciers. Dit geldt zowel voor de consumenten als de zakelijke markt. Ook hier is het weer van belang dat hiervoor mogelijkheden worden aangeboden en dat de producent of leverancier niet alleen gaat luisteren naar wensen en ervaringen van klanten maar ook pro-actief de dialoog aangaat. Dit proces heet co-creatie en is een van de belangrijkste onderdelen van de revolutie.

Bovenstaande ontwikkelingen hebben al tot de val van veel organisaties geleid en dat zal in de toekomst alleen maar toenemen. Of het nu retailers zijn zoals de Free Record Shop en Oad of consultancybureaus zoals BoerCroon: als je blijft vasthouden aan bestaande business modellen en niet de strategie (en de propositie) regelmatig aanpast aan de behoefte van werknemers en klanten dan is het einde oefening…..

In de zakelijke markt is er geen behoefte meer aan dikke adviesrapporten maar aan een praktisch toepasbare en meetbare strategie en activiteiten welke samen met alle betrokken stakeholders worden ontwikkeld (co-creatie en agile marketing).

 

Onlangs werd ik uitgenodigd voor een borrel en brainstorm door de oprichters van Jellow, een initiatief van een tweetal online entrepreneurs die de revolutie heel goed begrijpen en als doel hebben om de interimmarkt op zijn kop zetten door volledige transparantie aan te bieden voor zowel de opdrachtgever als de freelance professional.

Eerlijk gezegd had ik me een tijdje daarvoor afgemeld bij Jellow omdat ik er nog geen interessante opdracht had gevonden. Ik werd echter direct gebeld door een van de oprichters met de vraag waarom ik mij had afgemeld en tijdens dat telefoongesprek werd mij duidelijk dat ik te maken had met een hele transparante organisatie met de ambitie om continu te leren van de ervaringen met Jellow.

Het was voor mij een verademing om te ervaren dat er in de wereld van bemiddelaars in opdrachten blijkbaar nu eindelijk mensen rondlopen die snappen dat zij alleen maar kunnen overleven als zij op basis van transparantie en co-creatie samenwerken met de zelfstandige professionals die zij bemiddelen. Ik heb mij dus niet uitgeschreven en werd kort daarna uitgenodigd voor een borrel en brainstorm op het kantoor van Jellow. Bij deze brainstorm waren de oprichters, de marketeers en ook een tweetal andere zzp’ers zoals ik aanwezig. De oprichters waren zeer open over de doelstellingen maar ook over de actuele uitdagingen waar zij tegenaan liepen en hebben inmiddels onze input verwerkt in een aantal actiepunten ter verbetering van het concept. De investering van Jellow: een paar flessen wijn en lekkere hapjes. Hoe moeilijk kan het zijn?

Voor alle duidelijkheid, dit is geen ‘gesponsorde’ publicatie maar wel een tip voor alle organisaties in welke branche dan ook: wees transparant en niet arrogant en betrek alle relevante interne en externe stakeholders bij de vorming van strategie maar ook bij het toetsen ervan en de vertaling naar de praktijk.

Als brand marketeer, zelfstandig professional en consument zeg ik: lang leve de revolutie!

Op de hoogte blijven van nieuwe publicaties en activiteiten van TMR Marketing? Volg ons dan via onderstaande buttons:

 

Interesse in een kennismakingsgesprek? Stuur dan een e-mail en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.

Lees ook mijn andere publicaties:

Waarom Marketing & Communicatie en HR moeten samenwerken

Waarom Marketing & Communicatie en HR moeten samenwerkenAls merkstrateeg ‘roep’ ik het al heel veel jaren: een sterk merk begint intern. Je hebt als organisatie helemaal niets aan een mooie huisstijl en ‘state of the art’ communicatiekanalen als de gecreëerde...

Lang leve de revolutie

LANG LEVE DE REVOLUTIE! Er is al enige tijd een alles veranderende revolutie gaande veroorzaakt door het sterke verlangen naar transparante en menselijke organisaties waar je als klant en werknemer als gelijke wordt beschouwd. Organisaties die alleen maar op zenden...

Hoe Marketing & Communicatie effectiever kan worden

Hoe Marketing & Communicatie in 2019 nog beter kan worden ingezet (praktische tips en advies). 2019 is in zicht en praktisch alle organisaties (profit en non-profit) zijn ongetwijfeld al bijna klaar met de jaarplannen voor 2019. De organisatiebrede ambities op...

Van marketingstrategie naar realisatie doelstellingen

Van marketingstrategie naar realisatie doelstellingen Lessons learned door een interim marketingstrateeg Vanwege mijn gecombineerde expertise Brand Marketing en Digital Marketing, word ik vaak ingehuurd om te helpen bij het ontwikkelen en realiseren van een (online)...

Customer & Brand loyalty: lessons learned

Customer & Brand loyalty: lessons learned Ik ben inmiddels al bijna 30 jaar getuige en onderdeel van de evolutie van marketing- merkstrategie en ik deel graag mijn ervaringen met, en visie op, de toegevoegde waarde van marketing. Dit keer wil mijn ‘lessons...

Maak van een sollicitant een klant

Customer & Candidate Experience is waar nieuwe kansen liggen voor omzetbehoud en groei (visie en case). Iedereen roept het al jaren: “De klant is Koning”. Maar nu is de klant ook écht koning. Klanten eisen een goede klantbeleving en worden pas echt enthousiast als...

Sterk merk voor zorgaanbieders nodig!

Waarom zorgaanbieders ook aan een sterk merk moeten werken. Een sterk merk in de gezondheidszorg  Zorgaanbieders krijgen door toenemende marktwerking steeds meer te maken met concurrentie. Patiënten en verwijzers krijgen steeds meer keuzevrijheid en bepalen zelf voor...

De beste klantbeleving!

And the winner is: CitizenM Rotterdam! Over stroopwafels, bitterballen en de beste klantbeleving Ik ben ervan overtuigd dat een goede klantbeleving de belangrijkste voorwaarde is voor het realiseren van commercieel succes. De kwaliteit van een product of dienst kan...

Digital Marketing voor zorgaanbieders

Er is al enige tijd een alles veranderende revolutie gaande veroorzaakt door het sterke verlangen naar transparante en menselijke organisaties waar je als klant en werknemer als gelijke wordt beschouwd. Organisaties die alleen maar op zenden staan en denken dat zij...