Hoe Marketing & Communicatie in 2019 nog beter kan worden ingezet (praktische tips en advies).

2019 is in zicht en praktisch alle organisaties (profit en non-profit) zijn ongetwijfeld al bijna klaar met de jaarplannen voor 2019. De organisatiebrede ambities op zowel financieel als organisatorisch gebied zijn omschreven door de directie/het bestuur en ook alle afdelingsmanagers hebben inmiddels de jaarplannen geschreven en ingeleverd.

Thema’s voor 2019

De kans is heel groot dat in alle plannen voor 2019, net zoals de voorgaande jaren, het thema ‘de klant centraal’ zal zijn. Er zal ongetwijfeld meer aandacht gegeven worden aan de klantreis en ook aan het optimaliseren van klant- of cliëntgegevens (CRM). Met een beetje geluk staat er dit keer wel in de plannen ook dat er meer aandacht gegeven zal gaan worden aan de interne communicatie en de arbeidsmarktcommunicatie. En wellicht zijn er ook plannen om aandacht te geven aan de klantreis van sollicitanten (de candidate journey). Maar het realiseren van deze ambities en plannen waar Marketing & Communicatie een cruciale rol bij speelt, is niet zo gemakkelijk…

Interne communicatie

Natuurlijk zal de directie/het bestuur tijdens een personeelsbijeenkomst de plannen voor 2019 aankondigen met als doel om alle medewerkers ‘mee te nemen’ en te motiveren om hun bijdrage te gaan leveren aan het realiseren van de doelstellingen voor 2019.

De kans dat het bovenstaande voor jou als lezer herkenbaar zal zijn is groot. De kans dat jij op dit moment overtuigd bent van het feit dat de afdeling Marketing & Communicatie bij jouw organisatie op pro-actieve en effectieve wijze alle nieuwe plannen en activiteiten zal kunnen ondersteunen, is echter niet zo groot….

Als je zelf werkzaam bent op een afdeling Marketing & Communicatie, zul je in veel gevallen ervaren dat jij als professional vaak ‘aan het einde van de rit’ betrokken zult worden en in korte tijd veel moet opleveren. Een tekst schrijven, een campagne ontwikkelen, de website updaten of een evenement organiseren is toch niet zo ingewikkeld?

Hoe zit het met jou?

Was jij als Marketing- & Communicatieprofessional betrokken bij het ontwikkelen van de jaarplannen 2019 van de interne klanten? Hebben jullie als afdeling een jaarplan met een jaarplanning voor 2019? Dan doen jullie het al heel goed maar heb je nu (30 oktober 2018) nog geen jaarplan 2019 en was je ook niet betrokken bij het ontwikkelen van de jaarplannen van jouw interne klanten: dan is er werk aan de winkel.

Ik werk inmiddels ruim 11 jaar als zelfstandig Marketing- & Communicatiestrateeg en heb vele organisaties mogen helpen bij het realiseren van de doelstellingen. Van professioneel dienstverlener, softwarehuis, startup, fabrikant tot ziekenhuis: bij alle organisaties was men op zoek naar de toegevoegde waarde van Marketing en Communicatie bij het realiseren van de doelstellingen en jaarplannen. En vaak waren er ook twijfels over de effectiviteit en de positie van de afdeling Marketing & Communicatie…

Marketing & Communicatie als eiland

In bijna alle gevallen is er sprake van een afdeling met bekwame, betrokken en goed gekwalificeerde professionals die in de praktijk helaas vooral ‘achter de feiten’ aanlopen. Dit komt omdat zij niet betrokken waren bij het opstellen van de jaarplannen van hun interne klanten. Ook heb ik bij veel organisaties gezien dat Marketing & Communicatie niet regelmatig aan de directie of bestuurstafel zit. Hierdoor is er gebrek is aan afstemming van de wederzijdse verwachtingen tussen de afdeling en de directie/het bestuur.

Het goede nieuws is: er is nog tijd om in 2019 Marketing & Communicatie effectiever en succesvoller in te zetten. 

Om te beginnen:

Als manager van een afdeling Marketing & Communicatie kun je alsnog de jaarplannen 2019 opvragen bij de interne klanten en samen met de interne klanten een hoofdstuk aan die plannen toevoegen waarin staat wat de afdeling Marketing & Communicatie gaat doen (en ook niet gaat doen) om deze plannen te ondersteunen. En als je nog niet aan die directie- of bestuurstafel zit: regel dat dan alsnog!

Ben je directielid/bestuurder, dan kun je de jaarplannen van alle bedrijfsonderdelen waar Marketing & Communicatie een bijdrage aan zou kunnen leveren laten delen met Marketing & Communicatie.  Vervolgens kan Marketing & Communicatie in gesprek gaan over haar bijdrage aan de de jaarplannen 2019 met de interne klanten en afspraken maken over de wederzijdse verwachtingen.

Praktische tips voor managers Marketing & Communicatie:

Het lijkt zo logisch maar sommige ‘voor de hand liggende’ oplossingen zie ik zelden:

  • Deel als afdeling Marketing & Communicatie iedere maand een overzicht van de belangrijkste uitgevoerde activiteiten van de afgelopen maand en de geplande activiteiten voor de komende maand
  • Evalueer ieder kwartaal samen met de interne klant de activiteiten van het afgelopen kwartaal en bespreek ook gelijk de geplande activiteiten voor het komend kwartaal
  • Nodig bij het afdelingsoverleg regelmatig een interne klant uit en laat hem/haar iets uitleggen over de activiteiten van het betreffende bedrijfsonderdeel
  • Gebruik op de afdeling een contentkalender en bespreek deze tijdens ieder afdelingsoverleg

Advies voor directieleden en bestuursleden:

  • Nodig de manager Marketing & Communicatie regelmatig uit bij directieoverleg en betrek de manager vanaf de start bij strategische overwegingen, het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten en ontwikkelingen welke interne communicatie vragen
  • Realiseer je dat Marketing & Communicatie nooit succesvol en effectief zal zijn als deze afdeling als een ‘silo’ binnen de organisatie functioneert. De afdeling Marketing & Communicatie heeft de expertise en de ervaring om te doen wat er moet gebeuren maar kan niet zonder input van -, en samenwerking met de andere bedrijfsonderdelen.
  • Het rendement uit Marketing & Communicatie is de verantwoordelijkheid van de gehele organisatie. Dit lijkt een ‘no brainer’ maar geloof me: bij veel organisaties is de afdeling Marketing & Communicatie een ‘eiland’ en de plek waar veel last minute werk ‘over de schutting wordt gegooid’ waardoor het echte potentieel van deze afdeling nooit gerealiseerd zal worden
  • Marketing & Communicatie is een vak en niet iets dat je ‘erbij doet’. Zorg ervoor dat je goed opgeleide en deskundige professionals aan boord haalt en geef hen de ruimte en het vertrouwen om hen als pro-actieve adviseur en uitvoerder succesvol een bijdrage te laten leveren aan het realiseren van doelstellingen.

Als ik je kan helpen met het vergroten van de effectiviteit van Marketing & Communicatie met advies of met een review van jouw plannen, laat het me dan weten en dan kom ik graag langs voor een kennismakingsgesprek. Bel me 06 3197 6336 of stuur een mail naar tim@tmrmarketing.nl

Andere publicaties:

Waarom Marketing & Communicatie en HR moeten samenwerken

Waarom Marketing & Communicatie en HR moeten samenwerkenAls merkstrateeg ‘roep’ ik het al heel veel jaren: een sterk merk begint intern. Je hebt als organisatie helemaal niets aan een mooie huisstijl en ‘state of the art’ communicatiekanalen als de gecreëerde...

Lang leve de revolutie

LANG LEVE DE REVOLUTIE! Er is al enige tijd een alles veranderende revolutie gaande veroorzaakt door het sterke verlangen naar transparante en menselijke organisaties waar je als klant en werknemer als gelijke wordt beschouwd. Organisaties die alleen maar op zenden...

Van marketingstrategie naar realisatie doelstellingen

Van marketingstrategie naar realisatie doelstellingen Lessons learned door een interim marketingstrateeg Vanwege mijn gecombineerde expertise Brand Marketing en Digital Marketing, word ik vaak ingehuurd om te helpen bij het ontwikkelen en realiseren van een (online)...

Customer & Brand loyalty: lessons learned

Customer & Brand loyalty: lessons learned Ik ben inmiddels al bijna 30 jaar getuige en onderdeel van de evolutie van marketing- merkstrategie en ik deel graag mijn ervaringen met, en visie op, de toegevoegde waarde van marketing. Dit keer wil mijn ‘lessons...

Maak van een sollicitant een klant

Customer & Candidate Experience is waar nieuwe kansen liggen voor omzetbehoud en groei (visie en case). Iedereen roept het al jaren: “De klant is Koning”. Maar nu is de klant ook écht koning. Klanten eisen een goede klantbeleving en worden pas echt enthousiast als...

Sterk merk voor zorgaanbieders nodig!

Waarom zorgaanbieders ook aan een sterk merk moeten werken. Een sterk merk in de gezondheidszorg  Zorgaanbieders krijgen door toenemende marktwerking steeds meer te maken met concurrentie. Patiënten en verwijzers krijgen steeds meer keuzevrijheid en bepalen zelf voor...

De beste klantbeleving!

And the winner is: CitizenM Rotterdam! Over stroopwafels, bitterballen en de beste klantbeleving Ik ben ervan overtuigd dat een goede klantbeleving de belangrijkste voorwaarde is voor het realiseren van commercieel succes. De kwaliteit van een product of dienst kan...

Digital Marketing voor zorgaanbieders

Er is al enige tijd een alles veranderende revolutie gaande veroorzaakt door het sterke verlangen naar transparante en menselijke organisaties waar je als klant en werknemer als gelijke wordt beschouwd. Organisaties die alleen maar op zenden staan en denken dat zij...