Waarom zorgaanbieders ook aan een sterk merk moeten werken.

Een sterk merk in de gezondheidszorg 

Zorgaanbieders krijgen door toenemende marktwerking steeds meer te maken met concurrentie. Patiënten en verwijzers krijgen steeds meer keuzevrijheid en bepalen zelf voor welke zorgaanbieder men kiest. Patiënten kijken vooraf naar sites zoals Zorgkaart en verwijzers baseren een verwijzing op basis van de informatie op Zorgdomein.

Zorgaanbieders moeten zich daarom sterker profileren om ook in de toekomst verzekerd te zijn van voldoende patiënten en zorgproductie. Het ontwikkelen van een sterk zorgmerk is daarbij een kritieke succesfactor. Zorgaanbieders kunnen zich door middel van een sterk zorgmerk duidelijk onderscheiden van andere aanbieders en een voorkeurspositie creëren in de hoofden van patiënten, verwijzers, verzekeraars, gemeenten en instellingen.

Een sterk merk heeft niets te maken met een mooi logo of de mooiste website.

Een sterk merk is ook nodig voor betere verwijzingen

Met een sterk zorgmerk kunnen zorgaanbieders marktgerichter en klantgerichter opereren. Een sterk zorgmerk gaat over een duidelijke en herkenbare propositie waardoor de verwijzers precies weten wat het specialisme en de toegevoegde waarde van de zorgaanbieder is waardoor de zorgaanbieder de juiste patiënten krijgt. Ook de financiële partners (verzekeraars en banken) hebben meer vertrouwen in een sterk en duidelijk zorgmerk.

Het creëren van onderscheidend vermogen

Met een sterk zorgmerk positioneert de zorgaanbieder zichzelf en haar producten en diensten op een onderscheidende wijze. Dit vereenvoudigt het keuzeproces van verwijzers, patiënten maar ook van potentiële medewerkers. Ook zorgt een sterk merk voor heldere kaders waardoor communicatie naar alle stakeholders effectiever en consistenter verloopt. Verder motiveert een sterk zorgmerk medewerkers en vrijwilligers (het gevoel van trots zijn), verhoogt het de klantenbinding en biedt het meer mogelijkheden voor het genereren van extra inkomsten.

Hoe realiseer je een sterk zorgmerk?

Veel zorgaanbieders hebben de noodzaak van het ontwikkelen van een sterk zorgmerk nog niet onderkend. Andere zorginstellingen die al wel met het ontwikkelen van een merkstrategie zijn gestart worstelen met de vraag hoe te komen tot een krachtig, onderscheidend en actueel zorgmerk. Ook loopt men tegen vragen aan over de praktische invulling van een merkbeleid: wie is verantwoordelijk? hoe borgen we ons merk binnen de gehele organisatie en hoe krijgen we ons zorgmerk ‘op het netvlies’ van onze doelgroepen?

Ik heb inmiddels meerdere zorgaanbieders kunnen helpen met het ontwikkelen van een sterk merk en heb daar 2 ondersteunende methodieken voor gebruikt in combinatie met het interviewen van alle interne stakeholders. De methodieken die ik gebruikt heb zijn het Golden Circles model (Why) van Simon Sinek en het Value Proposition Canvas van Strategyzer.

Wil je meer weten over het bouwen aan een sterk merk voor jouw zorgorganisatie? Bel me dan op 06 3197 6336 of stuur een mail naar tim@tmrmarketing.nl 

Je kunt ook het contactformulier invullen en dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op.

Andere publicaties:

Hoe Marketing & Communicatie effectiever kan worden

Hoe Marketing & Communicatie in 2019 nog beter kan worden ingezet (praktische tips en advies). 2019 is in zicht en praktisch alle organisaties (profit en non-profit) zijn ongetwijfeld al bijna klaar met de jaarplannen voor 2019. De organisatiebrede ambities op...

Van marketingstrategie naar realisatie doelstellingen

Van marketingstrategie naar realisatie doelstellingen Lessons learned door een interim marketingstrateeg Vanwege mijn gecombineerde expertise Brand Marketing en Digital Marketing, word ik vaak ingehuurd om te helpen bij het ontwikkelen en realiseren van een (online)...

Customer & Brand loyalty: lessons learned

Customer & Brand loyalty: lessons learned Ik ben inmiddels al bijna 30 jaar getuige en onderdeel van de evolutie van marketing- merkstrategie en ik deel graag mijn ervaringen met, en visie op, de toegevoegde waarde van marketing. Dit keer wil mijn ‘lessons...

Maak van een sollicitant een klant

Customer & Candidate Experience is waar nieuwe kansen liggen voor omzetbehoud en groei (visie en case). Iedereen roept het al jaren: “De klant is Koning”. Maar nu is de klant ook écht koning. Klanten eisen een goede klantbeleving en worden pas echt enthousiast als...

De beste klantbeleving!

And the winner is: CitizenM Rotterdam! Over stroopwafels, bitterballen en de beste klantbeleving Ik ben ervan overtuigd dat een goede klantbeleving de belangrijkste voorwaarde is voor het realiseren van commercieel succes. De kwaliteit van een product of dienst kan...

Digital Marketing voor zorgaanbieders

Digital Marketing voor zorgaanbieders: niet omdat het kan maar omdat het moet! Waarom Digital Marketing belangrijk is voor zorgaanbieders De wereld van zorgaanbieders verandert. Patiënten zijn steeds beter op de hoogte, zijn mondiger en verwachten ook transparante...

Hoe de klantreis voor zorgaanbieders het verschil kan maken

Hoe de klantreis voor zorgaanbieders het verschil zal maken. De beste medische expertise bieden is niet genoeg voor patiënten en cliënten.   Veel patiënten worden voor en tijdens hun ziekenhuisopname slecht geïnformeerd, lopen tegen wachtlijsten aan en ervaren een...