Digital Marketing voor zorgaanbieders: niet omdat het kan maar omdat het moet!

Waarom Digital Marketing belangrijk is voor zorgaanbieders

De wereld van zorgaanbieders verandert. Patiënten zijn steeds beter op de hoogte, zijn mondiger en verwachten ook transparante communicatie op een gelijkwaardiger niveau met hun zorgverlener. Informatiefolders die aan patiënten bij aanvang van hun behandeling worden gegeven, sluiten niet langer aan bij de wensen van patiënten. Zij wensen deze informatie te kunnen lezen wanneer het hen uitkomt of wanneer deze voor hen relevant is en past bij de fase van behandeling waar de patiënt in zit.

Patiënten willen informatie over een aandoening en behandeling kunnen lezen op het moment dat zij daar behoefte aan hebben en dat is bij voorkeur digitaal en mobiel.

De juiste relevante informatie op het juiste moment

Zoals ik al eerder omschreef in mijn vorige publicatie over het belang van de patiënt journey voor zorgaanbieders, blijkt dat patiënten regelmatig ontevreden zijn over de wijze waarop zij worden geïnformeerd over een aandoening en de behandeling. Enerzijds betreft dit de mondelinge informatie tijdens een consult met de arts (zie ook de recente ontwikkelingen met betrekking tot het opnemen van gesprekken met de arts) maar het gaat ook over de informatie die patiënten graag zelf willen kunnen vinden voorafgaand en na een consult en/of behandeling.

 

Patiënten zoeken steeds vaker online naar informatie over aandoeningen, behandelingen, zorgaanbieders en ervaringen. Iedere maand raadplegen 1 miljoen Nederlanders Zorgkaartnederland.nl en 3 op de 4 patiënten bereiden het bezoek aan een zorgaanbieder online voor. Ook tijdens of na de zorgbehandeling zoeken patiënten vaak digitaal contact met een zorgaanbieder via de website, e-mail of Social Media.

Digital Marketing vraagt om visie!

Toekomstbestendige zorgaanbieders beschikken over een duidelijke visie over de toegevoegde waarde van digital marketing en de wijze waarop een zorgaanbieder hiermee de kwaliteit van dienstverlening kan verbeteren. De beleving van de patiënt is hierbij het belangrijkst en wordt beïnvloed met de introductie van technologie (social, mobile, data), waarmee fysieke interactie in veel gevallen plaats maakt voor digitale of online interactie. Hoe zien toekomstige ‘patiënt touchpoints’ eruit en wat betekent dat voor de organisatie en haar medewerkers? Vanzelfsprekend dient deze visie vertaald te worden naar een digital marketing strategie.

Van Marketing, Communicatie, ICT tot Raad van Bestuur

Marketing en Communicatie professionals zullen nauwer moeten gaan samenwerken met de ICT collega’s en ook de bestuursleden van zorgaanbieders moeten de effecten en mogelijkheden over de wijze waarop je digital marketing moet organiseren begrijpen om succesvol te kunnen zijn in de zorgmarkt van de toekomst.

Wat is bijvoorbeeld het effect van social en mobile op bestaande Self Service voor patiënten oplossingen en hoe kunnen we de grote hoeveelheden data die we verzamelen, vertalen naar waardevolle inzichten? Denk bij Self Service aan ‘Mijn Omgevingen’ waar patiënten zelf hun afspraken-, verzekerings- of adresgegevens kunnen regelen

Ook een patiënt journey app kan van grote toegevoegde waarde zijn voor zowel patiënten als zorgaanbieders.

Zo ken ik een app waarmee de patiënt (en zijn familie) kan beschikken over een persoonlijke tijdlijn waarmee het behandelpad van de patiënt eenvoudig kan worden weergegeven gebaseerd op het type en de datum van de behandeling.

Deze tijdlijn is opgedeeld in fasen en momenten welke de patiënt informeren over aankomende gebeurtenissen, maar ook activeren om een bepaalde handelingen uit te voeren voor en na de behandeling. Bij interesse, deel ik graag de info van de bouwer.

Wil je meer weten over de toegevoegde waarde van Digital Marketing voor jouw zorgorganisatie? Bel me dan op 06 3197 6336 of stuur een mail naar tim@tmrmarketing.nl 

Je kunt ook het contactformulier invullen en dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op.

 

 

 

 

Andere publicaties:

Hoe Marketing & Communicatie effectiever kan worden

Hoe Marketing & Communicatie in 2019 nog beter kan worden ingezet (praktische tips en advies). 2019 is in zicht en praktisch alle organisaties (profit en non-profit) zijn ongetwijfeld al bijna klaar met de jaarplannen voor 2019. De organisatiebrede ambities op...

Van marketingstrategie naar realisatie doelstellingen

Van marketingstrategie naar realisatie doelstellingen Lessons learned door een interim marketingstrateeg Vanwege mijn gecombineerde expertise Brand Marketing en Digital Marketing, word ik vaak ingehuurd om te helpen bij het ontwikkelen en realiseren van een (online)...

Customer & Brand loyalty: lessons learned

Customer & Brand loyalty: lessons learned Ik ben inmiddels al bijna 30 jaar getuige en onderdeel van de evolutie van marketing- merkstrategie en ik deel graag mijn ervaringen met, en visie op, de toegevoegde waarde van marketing. Dit keer wil mijn ‘lessons...

Maak van een sollicitant een klant

Customer & Candidate Experience is waar nieuwe kansen liggen voor omzetbehoud en groei (visie en case). Iedereen roept het al jaren: “De klant is Koning”. Maar nu is de klant ook écht koning. Klanten eisen een goede klantbeleving en worden pas echt enthousiast als...

Sterk merk voor zorgaanbieders nodig!

Waarom zorgaanbieders ook aan een sterk merk moeten werken. Een sterk merk in de gezondheidszorg  Zorgaanbieders krijgen door toenemende marktwerking steeds meer te maken met concurrentie. Patiënten en verwijzers krijgen steeds meer keuzevrijheid en bepalen zelf voor...

De beste klantbeleving!

And the winner is: CitizenM Rotterdam! Over stroopwafels, bitterballen en de beste klantbeleving Ik ben ervan overtuigd dat een goede klantbeleving de belangrijkste voorwaarde is voor het realiseren van commercieel succes. De kwaliteit van een product of dienst kan...

Hoe de klantreis voor zorgaanbieders het verschil kan maken

Hoe de klantreis voor zorgaanbieders het verschil zal maken. De beste medische expertise bieden is niet genoeg voor patiënten en cliënten.   Veel patiënten worden voor en tijdens hun ziekenhuisopname slecht geïnformeerd, lopen tegen wachtlijsten aan en ervaren een...